Szkolny Punkt Informacji i Kariery

SPInKa
 

Od 1 września 2017 roku Szkoła Podstawowa nr 8 w Tarnowie realizuje projekt „Modernizacja kształcenia zawodowego w Małopolsce II” współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Projekt realizowany jest w ramach 10 Osi Priorytetowej, Działanie 10.2, Poddziałanie 10.2.3 Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014 – 2020.

Projekt skierowany jest do uczniów klas gimnazjalnych oraz klas 7 i 8 szkoły podstawowej. Polega on na utworzeniu w szkole Szkolnego Punktu Informacji i Kariery – „SPInKA”.

Celem projektu jest podniesienie u uczniów małopolskich gimnazjów i szkół podstawowych zdolności do podejmowania właściwych decyzji dotyczących dalszej ścieżki edukacyjnej i zawodowej.

Uczniowie kończący gimnazjum lub nową 8-letnią szkołę podstawową stają przed wyborem szkoły oraz kierunku dalszego kształcenia. Podjęcie decyzji o wyborze dalszej ścieżki kształcenia i zawodu jest trudnym etapem w życiu. Ważne jest wyposażenie młodzieży w umiejętności przydatne w podejmowaniu decyzji dotyczących wyboru zawodu, które rzutować będą na dalszy przebieg kariery zawodowej młodego człowieka. Uczeń powinien poznać siebie i własne predyspozycje zawodowe, by mógł dokonać prawidłowego wyboru. Bazując na zainteresowaniach oraz słabych i mocnych stronach każdego ucznia, należy ukierunkować go na wybór dalszego kształcenia i przygotować do podjęcia decyzji o wyborze zawodu. Powołanie Szkolnych Punktów Informacji i Kariery ma ułatwić szkołom wspieranie uczniów w podejmowaniu decyzji o wyborze dalszej ścieżki kształcenia.

Główne cele funkcjonowania Szkolnego Punktu Informacji i Kariery:

  • Przygotowanie uczniów do świadomego wyboru zawodu zgodnie z ich zainteresowaniami i możliwościami.
  • Kształtowanie wśród uczniów postawy przedsiębiorczości i aktywności wobec pracy (aktywizacja zawodowa).
  • Rozbudzanie aspiracji zawodowych wśród uczniów i motywowanie ich do działania.
  • Dostarczanie uczniom informacji o zawodach, wymaganiach rynku pracy, o systemie szkolnictwa ponadpodstawowego.
  • Kształtowanie wśród uczniów umiejętności pracy w zespole, komunikatywności, zaangażowania.
  • Kształtowanie wśród uczniów szacunku do pracy.
  • Kształtowanie wśród uczniów umiejętności podejmowania decyzji.
  • Pogłębianie i uporządkowanie wiedzy uczniów na temat struktury i funkcjonowania szkół ponadpodstawowych.
  • Wdrażanie do samodzielnego poszukiwania informacji dotyczących wyboru dalszego kierunku kształcenia i zawodu, na temat rynku pracy.
  • Upowszechnianie wśród uczniów i ich rodziców wiedzy o deficytowych, mało znanych oraz nowych zawodach.

Formy wsparcia w zakresie doradztwa edukacyjno-zawodowego:

  • Wsparcie doradcze polega na realizacji zajęć warsztatowych i zakończone jest stworzeniem Indywidualnego Planu Działań dla uczniów.
  • Ponadto doradca prowadzi ogólnodostępne dyżury dla uczniów, a także spotkania z rodzicami oraz organizuje różne formy aktywności dla uczniów np. wizyty zawodoznawcze na Festiwalu Zawodów, w przedsiębiorstwach, w Centrach Kształcenia Praktycznego.

Wizyta zawodoznawcza w F.S.E. Tamel w Tarnowie

Dnia 22 listopada 2018 roku uczniowie klas trzecich gimnazjum oraz ósmych szkoły podstawowej uczestniczyli w wizycie zawodoznawczej w Fabryce Silników Elektrycznych Tamel w Tarnowie. Podczas oprowadzania po hali produkcyjnej uczniowie mieli okazję poznać specyfikę...

czytaj dalej
Regulamin rekrutacji i uczestnictwa w zajęciach z doradztwa edukacyjno-zawodowego

Regulamin rekrutacji i uczestnictwa w zajęciach z doradztwa edukacyjno-zawodowego w Szkolnym Punkcie Informacji i Kariery w ramach projektu „Modernizacja kształcenia zawodowego w Małopolsce II” – otwórz PDF   Regulamin SPInKa

 

Skip to content