Procedura postępowania z uczniem przejawiającym zachowania agresywne


Uczeń będący świadkiem agresji niezwłocznie powiadamia najbliższą dorosłą osobę – pracownika szkoły, który postępuje zgodnie z poniższą procedurą.

Nauczyciel lub inny pracownik szkoły, który jest świadkiem agresywnego zachowania ucznia jest zobowiązany do:

  1. Natychmiastowej słownej i stanowczej reakcji na zaistniałą sytuację, tzn.:
  • rozdziela uczniów, odizolowuje sprawcę od ofiary, używając tyle siły fizycznej, ile jest niezbędne;
  • zapewnia opiekę higienistki szkolnej, a w przypadku jej nieobecności udziela poszkodowanemu uczniowi pierwszej pomocy;
  • powiadamia telefonicznie rodziców uczniów o zaistniałym zdarzeniu (higienistka lub nauczyciel będący świadkiem zdarzenia);
  • zgłasza fakt do wychowawcy klasy i  pedagoga szkolnego, a  w  przypadku ich nieobecności w szkole – do dyrektora;

Następnie:

  1. Nauczyciel, wychowawca lub pedagog szkolny, przeprowadza rozmowę  z uczniem bądź uczniami biorącymi udział w zdarzeniu przemocowym/agresywnym, celem ustalenia przyczyn i wyjaśnienia okoliczności zdarzenia.
  2. W przypadku gdy  agresja skierowana jest przeciwko drugiemu człowiekowi, wychowawca/pedagog ustala wraz ze sprawcą formy zadośćuczynienia.
  3. W przypadku gdy agresja skierowana jest na  przedmioty, które w  jej wyniku uległy zniszczeniu, wychowawca/pedagog wraz z uczniem ustalają, w jaki sposób uczeń może naprawić (zminimalizować) efekty swojego działania. Wychowawca/pedagog informuje
    o ustaleniach dyrektora szkoły oraz rodziców/opiekunów prawnych ucznia.
  4. Wychowawca bądź pedagog szkolny po  rozeznaniu zdarzenia powiadamia rodziców/opiekunów prawnych uczniów (sprawcy i ofiary). Informacja powinna zawierać:
  • zwięzły opis zdarzenia,
  • opis aktualnego stanu psychicznego i fizycznego ofiary,
  • kroki podjęte w celu wyjaśnienia zajścia oraz  zapewnienia bezpieczeństwa fizycznego
    i  psychicznego ofierze.
  1. Uczeń, który  dopuścił się zachowania agresywnego/przemocowego otrzymuje karę zgodną ze szkolnym systemem wzmocnień w zachowaniu.
  2. Gdy sprawa jest poważna i  dotyczy czynu karalnego(rozbój, uszkodzenie ciała itp.) lub sprawca nie  jest uczniem szkoły, pedagog w porozumieniu z dyrektorem szkoły powiadamia policję. Pedagog zabezpiecza dowody przestępstwa, jeżeli takie istnieją (np. zapis monitoringu wizyjnego).
  3. Z  rozmowy z uczniem i rodzicem/opiekunem prawnym, pedagog szkolny sporządza notatkę,  którą podpisuje zarówno uczeń, jaki i  rodzic/opiekun prawny, a następnie odnotowuje fakt zaistnienia agresji/przemocy w teczce indywidualnej ucznia. Notatka taka powinna zawierać:
  • datę, godzinę oraz miejsce zajścia,
  • personalia sprawcy, poszkodowanego oraz świadków,
  • ustalony przebieg zdarzenia.
  1. Jeśli uczeń przejawia zaburzenia zachowania (zagrażające zdrowiu i  bezpieczeństwu samego dziecka, rówieśników lub dorosłych) pedagog zobowiązuje rodziców/opiekunów prawnych do podjęcia systematycznego leczenia dziecka i dostarczenia zaświadczenia od prowadzącego lekarza lub psychologa. Jeśli rodzice/opiekunowie prawni pozorują lub odmawiają leczenia, pedagog szkolny w  porozumieniu z  dyrektorem szkoły kieruje sprawę do Sądu Rodzinnego.
  2. W przypadku, gdy w szkole dojdzie do zdarzenia, którym zainteresują się media, jedyną osobą, która może udzielić mediom informacji jest dyrektor szkoły lub wskazana przez niego osoba. Na terenie szkoły nie wolno dopuścić do kontaktu dzieci  z mediami bez wiedzy ich rodziców.

 

Skip to content