Procedura postępowania w sytuacji wypadku ucznia


 

Podstawa prawna

Rozporządzenie MENiS z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz. U. z 2003 r. Nr 6, poz. 69 z późniejszymi zmianami).

 

Definicja

Wypadek ucznia to:

  • zdarzenie nagłe,
  • wywołane przyczyną zewnętrzną,
  • powodujące uraz lub śmierć,
  • mające związek ze szkołą (nastąpiło w czasie pozostawania ucznia pod opieką szkoły np. podczas obowiązkowych bądź nadobowiązkowych zajęć na terenie szkoły oraz poza terenem szkoły (wycieczki, zawody sportowe, olimpiady, wyjścia pod opieką nauczycieli).

Cele procedury

Zapewnienie profesjonalnych działań pracowników Szkoły gwarantujących poszkodowanemu uczniowi należytą opiekę i niezbędną pomoc.

Zakres

Procedura obejmuje i reguluje działania pracowników Szkoły w sytuacji zaistnienia wypadku ucznia.

Opis działań

  1. W czasie zajęć edukacyjnych pełną odpowiedzialność za życie i zdrowie ucznia ponosi nauczyciel prowadzący zajęcia bez względu na to, czy są one zajęciami planowymi, czy też nauczyciel zastępuje nieobecnego nauczyciela.
  2. Przed rozpoczęciem zajęć prowadzący ma obowiązek sprawdzić, czy sprzęt sportowy, urządzenia techniczne, pomoce naukowe oraz inne narzędzia wykorzystywane w czasie zajęć, a także pomieszczenie lekcyjne nie stwarzają zagrożenia bezpieczeństwa dla ucznia. Jeżeli stan techniczny budzi zastrzeżenia, nauczyciel o zaistniałym zagrożeniu natychmiast powiadamia dyrektora szkoły lub jego zastępcę.

 

Postępowanie w sytuacji zaistnienia wypadku ucznia

 

  1. Po stwierdzeniu zdarzenia, w wyniku którego uczeń doznał urazu, należy odprowadzić go do gabinetu higienistki szkolnej celem udzielenia pierwszej pomocy. Osobą, która odprowadza ucznia do higienistki, może oprócz pracownika pedagogicznego być również pracownik obsługi szkolnej.
  2. Jeżeli stan ucznia nie pozwala na przejście do gabinetu, nauczyciel lub inny pracownik szkoły, wzywa higienistkę na miejsce wypadku.
  3. W razie nieobecności higienistki należy ucznia odprowadzić do sekretariatu i tam udzielana jest mu niezbędna pomoc.
  4. O zdarzeniu i jego przyczynach nauczyciel informuje dyrektora szkoły lub jego zastępcę.
  5. Jeżeli przyczyną zdarzenia była wadliwość lub niesprawność użytych narzędzi nauczyciel natychmiast wycofuje je z użytkowania.
  6. Osoba udzielająca pomocy ustala, czy uczeń nie cierpi na chorobę, która w połączeniu
    z urazem może stanowić zagrożenie dla zdrowia lub życia ucznia – w takim przypadku wzywa się pogotowie ratunkowe.
  7. O zdarzeniu i jego okolicznościach nauczyciel lub pielęgniarka szkolna informują rodziców/opiekunów prawnych ucznia i ustalają z nimi ewentualną konieczność odbioru ucznia ze szkoły przed zakończeniem zajęć.
  8. Po stwierdzeniu, że wypadek, któremu uległ uczeń, wymaga specjalistycznej pomocy, należy wezwać pogotowie ratunkowe.
  9. Do czasu przybycia pogotowia ratunkowego higienistka szkolna lub osoby przeszkolone w udzieleniu pomocy przedmedycznej podejmują natychmiast niezbędne czynności ratujące zdrowie i życie ucznia.
  10. Nauczyciel u którego na lekcji zdarzył się wypadek informuje o zdarzeniu inspektora ds. bhp.
  11. Celem ustalenia okoliczności wypadku dyrektor szkoły powołuje zespół powypadkowy, który bada przyczyny zdarzenia.
  12. Z prac komisji spisywany jest protokół, który musi zawierać wnioski mające zapobiec powstaniu podobnych zdarzeń. Wypadek jest wpisywany do właściwego rejestru.

 

Postępowanie w sytuacji zaistnienia wypadku powodującego ciężkie uszkodzenie ciała  lub ze skutkiem śmiertelnym:

  1. W sytuacji, kiedy nastąpiło ciężkie uszkodzenie ciała należy natychmiast wezwać pogotowie ratunkowe, a do czasu jego przybycia osoby przeszkolone w udzielaniu pierwszej pomocy przedmedycznej podejmują natychmiast niezbędne czynności ratujące zdrowie i życie ucznia.
  2. Jeżeli w wyniku wypadku nastąpił zgon osoby poszkodowanej, nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne zabezpiecza miejsce zdarzenia i natychmiast wzywa na jego miejsce dyrektora szkoły lub jego zastępcę.
  3. Dyrektor szkoły lub jego zastępca informuje o zdarzeniu Policję, Państwową Inspekcję Pracy, SANEPID, rodziców (opiekunów prawnych) oraz organ prowadzący szkołę.
  4. Do czasu przybycia policji teren wypadku pozostaje zabezpieczony tak, by było możliwe pełne ustalenie okoliczności i przyczyn zdarzenia.
  5. Celem ustalenia okoliczności wypadku dyrektor szkoły powołuje komisję badającą przyczyny jego powstania. Z prac komisji spisywany jest protokół, który musi zawierać wnioski mające zapobiec powstaniu podobnych zdarzeń.
  6. Wypadek jest wpisywany do właściwego rejestru.

 

Skip to content