Przejdź do treści

W klasach 4b, 5c, 6b,7a,7b,7c,7d, 8b  odbyły się zajęcia pt. „ Portretowanie psychologiczne na podstawie dzieł literackich K.K.Baczyńskiego – w miesiącu urodzin patrona szkoły prowadzone przez psycholog P. Katarzynę Augustyńską. Warsztaty rozbudziły psychologiczne zainteresowania uczniów w szczególności osobowością drugiego człowieka a również uświadomiły własne cechy charakteru. Uczniowie poznali listę uczuć według Marshalla B. Rosenberga oraz zapoznali się z dopaminą – hormonem nagrody, oksytocyną – hormonem miłości, serotoniną – stabilizatorem nastroju, endorfiną – reduktorem bólu.

Uczniowie poznali praktykę GLAD, stworzoną przez Donalda Altmana. Celem tej praktyki jest zwrócenie naszej uwagi na to, co dobrego wydarzyło się dla nas danego dnia. Pomaga ona ograniczyć pesymistyczne myśli oraz zwrócić naszą koncentrację na to, co pozytywne.

         Warsztaty ujawniły ciekawe szczegóły z życia K. K .Baczyńskiego.  Uczniowie w wyobraźni przenieśli się do Willi „Bajka” w Zakopanem i  wysłuchali wiersze K. K. Baczyńskiego w interpretacji współczesnych artystów muzycznych co było punktem wyjścia do poznawania mechanizmów, schematów poszczególnych zachowań.

Uczniowie zobaczyli rękopis K.K.  Baczyńskiego zawierający odpis wiersza La Flûte verte Louis Codeta (1876–1914) i jego autorski przekład, który zakupiła w 2012 roku na aukcji krakowskiego Antykwariatu Rara Avis, Biblioteka Narodowa. Na tej samej karcie znajduje się też namalowana przez 18-letniego poetę akwarela przedstawiającą pastuszka grającego na flecie. (Baczyński w lipcu 1939 roku podarował kartę z przekładem i rysunkiem Ewie Winnickiej, córce właściciela pensjonatu Willa „Bajka” w Zakopanem, w którym spędzał wakacje.)

 Były rozmowy, refleksje oraz przemyślenia nad ludzką egzystencją  oraz techniki i sposoby radzenia sobie w sytuacjach stresowych. Uczniowie poznali Model ABC A. Ellisa

Została również przeprowadzona ankieta wśród uczniów dotycząca sytuacji stresujących oraz agresji wśród rówieśników.

Osobowość to jedno z  fascynujących i skomplikowanych aspektów ludzkiego bytowania,wpływa na wiele aspektów naszego życia, w tym na nasze cele, zachowania społeczne i interakcje z innymi ludźmi. Jest kluczowym elementem naszej tożsamości i determinuje, w jaki sposób postrzegamy samych siebie oraz jakie wartości i przekonania kierują naszym postępowaniem.

Niezależnie od naszej osobowości, istotne jest zrozumienie, iż każda osobowość ma swoje unikalne zalety i wady. Warto uczyć się akceptacji różnorodności osobowości i rozwijać zdolność do empatii wobec innych ludzi, aby budować zdrowe relacje i zrozumieć, że każdy ma swoje indywidualne potrzeby i aspiracje.

Przedstawione były w poszczególnych klasach kilka znanych teorii opisujących typy osobowości, takie jak:  4 typy według Hipokratesa (sangwinik, choleryk, melancholik, flegmatyk), Teoria Myersa-Briggsa (MBTI), która dzieli ludzi na 16 różnych typów osobowości na podstawie czterech wymiarów: ekstrawersja/introwersja, spostrzeganie/intuicja, myślenie/uczucia, osądzenie/percepcja, teoria Junga, która dzieli osobowości na introwertyków i ekstrawertyków oraz opisuje osiem różnych funkcji poznawczych.

Przejdź do treści