Projekt realizowany był na lekcjach informatyki, a pracowali nad nim uczniowie klas 6A, 6B i 7B.

Podczas dyskusji o projekcie, uczniowie zauważyli, że las kryje różne skarby, których nie wolno niszczyć, ani zrywać chronionych roślin. Niestety las kryje również inne „skarby” – śmieci, które zanieczyszczają las, stanowią zagrożenie dla jego mieszkańców.

Klasy 6A i 7B tworzyły grę w języku Scratch. Pracę wykonywano indywidualnie i w grupach. Gry zawierały kilka poziomów, do których uczniowie tworzyli tła oraz duszki – dary lasy i duszki – śmieci. Za pomocą klawiszy ze strzałkami, poruszano duszkiem Turystą. Jego zadaniem było oczyszczenie lasu ze śmieci. Za ich zebranie gracz otrzymywał punkty. Jeżeli podczas gry duszek zebrał (dotknął) któryś z darów lasu – punkty były odejmowane. Po uzyskaniu odpowiedniej liczby punktów, następowała zmiana poziomu. Uczniowie wprowadzali utrudnienia dla grających, np.: losowe przemieszczanie się darów lasu i śmieci, zwiększenie tempa przemieszczania, powrót do niższego poziomu gry, jeżeli ktoś utracił większą liczbę punktów.

Uczniowie klasy 6B przygotowali multimedialna historyjkę w języku Baltie. Indywidualnie lub w grupach ustalali scenariusz, rysowali w aplikacji Paint tła, a następnie dodawali je do środowiska Baltie. W historyjkach zwracano uwagę na segregację zebranych śmieci.

Gotowe gry i historyjki oglądali i testowali uczniowie z innych grup.

Elżbieta Ambrozik

Skip to content