Już po raz trzeci uczniowie Szkoły Podstawowej nr 8 w Tarnowie uczestniczyli w realizacji autorskiego projektu matematycznego współfinansowanego przez Fundację mBanku. Partnerami projektu był Urząd Miasta Tarnowa oraz Stowarzyszenie Tarnowskie Forum Edukacyjne Iluminacja.
Cele Projektu:
- Zachęcenie nauczycieli do sięgnięcia po nowe metody nauczania, uczenia się matematyki.
- Zainteresowanie uczniów klas 1-8 matematyką poprzez innowacyjne metody i narzędzia edukacji matematycznej, pokazanie praktycznych zastosowań matematyki w życiu i w naturze oraz uczniowski tutoring.
- Rozwijanie u uczniów umiejętności posługiwania się językiem symbolicznym w edukacji z zakresu nauk matematycznych z zastosowaniem piktogramów i kodowania.
- Rozbudzanie u uczniów umiejętności rozwiązywania problemów matematycznych poprzez: zastosowanie metody WebQuest i łamigłówek przestrzennych.
- Rozwijanie u uczniów umiejętności myślenia, zapamiętywania, kojarzenia i koncentracji uwagi poprzez kreatywne i ciekawe techniki oraz ćwiczenia.
Projekt objął uczniów Szkoły Podstawowej nr 8 im. K. K. Baczyńskiego w Tarnowie oraz uczestników półkolonii. „Półkoloniści” podczas „Terenowych łamigłówek matematycznych w trakcie lata” liczyli, mierzyli oraz spotkali się na „Matematycznym wakacyjnym planszowisku”.
Nauczyciele uczestniczyli w 2 warsztatach metodycznych na temat umysłowego treningu w edukacji matematycznej uczniów SP, opracowali Poradnik dla rodziców „Zabawy matematyczne trenujące umysł”.
Podczas dodatkowych zajęć uczniowie tworzyli szkolną grę terenową i budowali modele różnych konstrukcji z puzzli 3D oraz Zometool Creator. Ponadto uczestniczyli w matematycznych treningach umysłowych, rozwiązywali zagadki detektywistyczne, aby uwolnić królową Math. Odkrywali związki matematyki z przyrodą, kosmosem, literaturą, muzyką, z życiem codziennym. Uczniowie klas 4-8 byli MatTutorami dla młodszych kolegów. W Matematycznej Poradni miały miejsce umysłowe treningi uczniów SP w edukacji matematycznej. Młodsi uczniowie przeżyli niezwykłą przygodę z kosmitą Scottiem, który nauczył ich programowania. Na zakończenie projektu odbył się „MATEMATYCZNY MARATON UMYSŁU”.
W ramach podsumowania projektu w dniu 19 grudnia uczniowie brali udział w licznych grach, zabawach, konkursach i potyczkach matematycznych zorganizowanych przez nauczycieli w swoich klasach. Miały one charakter indywidualnych zajęć lub międzyklasowych potyczek i zmagań.
Odbywały się matematyczne gry i zabawy stolikowe, rozwiązywanie matematycznych łamigłówek, zagadek i rebusów, świąteczne kodowanie i programowanie, układanie przestrzennych kostek czy łańcuchów.
Uczniowie doskonalili umiejętność logicznego myślenia oraz zapamiętywania, czytania instrukcji i zakodowanych informacji, analizowania i wnioskowania, opracowania i wyjaśniania strategii rozwiązania zadania lub problemu, kształtowali wyobraźnię przestrzenną oraz nauczyli się lepszej i coraz efektywniejszej współpracy w grupie.
„Matemagicy – niepowtarzalne układanki, czyli wariacje z łamigłówkami przestrzennymi”, „Uratuj kosmitów, czyli naucz się programowania ze Scottiem”, „Matematyczna pułapka – czyli uwolnić królową”, „Webquest – rozwiązywanie tajemnic /poszukiwania w sieci”, spotkania w Matematycznej Poradni … to jedne z wielu niecodziennych spotkań z matematyką w Szkole Podstawowej nr 8 realizowanych w ramach projektu. Mimo jego zakończenia, dalszy ciąg matematycznych zmagań nastąpi.
Klasa 1A i 1B
Klasa 1C konstruuje MARBLE CUBE
Klasa 1D
Podsumowanie projektu w klasie Id miało charakter toutoringu. Tym razem uczniowie klasy 7b objaśniali młodszym kolegom zawiłości geometrii przestrzennej przy użyciu klocków „Magiczne sześciany”.
Klasa 2A
Uczniowie klasy II a rozwiązywali zadania związane z obliczeniami kalendarzowymi i zegarowymi, zadania z quizu matematycznego oraz w dalszym ciągu uczyli się programowania ze Scottiem Go, pokonując następne poziomy gry.
Klasa 2B
Uczniowie klasy II b rozwiązywali łamigłówki matematyczne ćwicząc w ten sposób logiczne myślenie oraz zapamiętywanie, odkodowywali świąteczne ilustracje doskonaląc umiejętność czytania instrukcji i zakodowanych informacji, a także układali kostki 3D kształtując wyobraźnię przestrzenną.
Klasa 2D
Jako podsumowanie projektu „Matematyka nas dotyka, czyli rzecz o wszechobecności matematyki” uczniowie klasy II d tworzyli samodzielnie matematyczne gry. Zostali podzieleni na drużyny, których zadaniem było narysowanie gry planszowej o tematyce świątecznej oraz opracowanie instrukcji, w której, jako polecenia do poszczególnych pól na planszy, miały znaleźć się zadania matematyczne, sprawdzające umiejętności uczniów, które nabywali realizując zawożenia projektu np. kodowanie, algorytmy, logiczne myślenie itp.
Uczniowie klasy II d uczestniczyli również w matematycznych zawodach plastycznych, w których rywalizowali z klasą III a. Zadaniem zespołów klasowych było przygotowanie łańcucha z papieru. Po upływie ustalonego czasu nastąpiło porównanie i mierzenie długości łańcuchów.
Klasa 3A
Klasa 3B
Uczniowie kl. III b zmierzyli się z zestawami zadań, rozszyfrowywali wiadomości, rozwiązywali krzyżówki i zagadki matematyczne, rebusy, kryptogramy oraz magiczne kwadraty. Były też zadania manualne, takie jak Radosne Sześciany. Uczniowie z zaangażowaniem pracowali i nie było grupy uczniów, dla których rozszyfrowanie informacji okazałoby się zbyt trudne. Nie pokonały ich ani łamigłówki ani Radosne Sześciany.
Link do zdjęć: https://photos.app.goo.gl/KajpYFti57EUDNDu7