W dniu 26 października 2023 roku uczniowie klasy 6B i 6D wraz z opiekunami wyruszyli na długo wyczekiwaną wycieczkę. Głównym jej punktem  było zwiedzanie zamku w Ogrodzieńcu. Warto nadmienić, że jest on jednym z 22 zamków na Szlaku Orlich Gniazd. Pani przewodnik opowiedziała nam w ciekawy i barwny sposób historię Ogrodzieńca oraz dziejów panujących tutaj rodów. Po tej niezwykłej, żywej lekcji historii udaliśmy się na warsztaty, które polegały na ozdobieniu płóciennej torby motywem związanym z tym miejscem.

Następnie udaliśmy się na pobliską Górę Birów, gdzie wznosi się zrekonstruowany niedawno Gród Królewski. Wewnątrz grodu znajdowała się chata do wnętrza, której zaprosiła nas Pani przewodnik. Gdy weszliśmy do środka ujrzeliśmy różne drewniane sprzęty wzorowane na te z okresu istnienia pierwotnego grodu, czyli: stół, ławę, skrzynie, naczynia i sztućce, pokryte skórami łoże, stolik do ćwiartowania upolowanych zwierząt. Opuszczając chatę udaliśmy się do pomieszczenia, w którym zaprezentowana była scena z życia wojów ubranych w stroje wzorowane na te z dawnych czasów. Po wyjściu z grodu był czas na zakup pamiątek.

O godz. 16.00 wyruszyliśmy w dalszą drogę, gdyż miejscem docelowym była dla nas Częstochowa.  Po zakwaterowaniu i chwili odpoczynku udaliśmy się do Kaplicy Cudownego Obrazu , by pokłonić się Czarnej Madonnie i razem z rzeszą wiernych uczestniczyć w Zasłonięciu Obrazu.  Drugi dzień naszej wycieczki rozpoczęliśmy mszą świętą , by następnie móc wsłuchać się w słowa przewodnika, który bardzo ciekawie opowiedział nam historię tego miejsca. Mieliśmy okazję zwiedzić Skarbiec , gdzie mogliśmy podziwiać bogactwo i urodę najcenniejszych wotów składanych w ciągu minionych wieków Matce Bożej Jasnogórskiej. Zwiedziliśmy  również Muzeum 600-lecia Jasnej Góry prezentujące ciekawe eksponaty tam umieszczone. Najciekawsze z nich to suknie podarowane Jasnogórskiej Królowej Polski z okazji różnych uroczystości jubileuszowych . Każdy uczeń miał także chwilę wolnego czasu na zakup pamiątek oraz osobistą refleksję w tym szczególnym miejscu.

W drodze powrotnej zatrzymaliśmy się jeszcze w jednym miejscu – szczególnie bliskim wszystkim kibicom, mianowicie odwiedziliśmy stadion Raków- Częstochowa, a sklep znajdujący się nieopodal stadionu przeżył swoiste oblężenie.

Zmęczeni, wyczerpani, ale szczęśliwi wróciliśmy bezpiecznie do swoich domów. Kolejną naszą wycieczkę uważamy za udaną.